Fortsatt stort behov av tekniska säljare de närmaste åren

Av Alexandra Lovén

I takt med den ökade digitaliseringen och den växande användningen av teknik ställs högre krav på de anställda inom alla typer av branscher. Inom säljsektorn har digitaliseringen inneburit ett ökat behov av mer tekniskt inriktade säljare. Enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige bedöms behovet av tekniska säljare fortsätta öka stadigt de närmaste åren. Men vad är egentligen skillnaden på en traditionell säljare och en teknisk säljare? Häng med så reder vi ut det. Men även vilka egenskaper som behövs för att lyckas och trivas i rollen!
Tre kvinnliga tekniska säljare har möte med varandra i kontorsmiljö.

Ökad teknikanvändning ger växande behov av tekniska säljare

Trots det osäkra arbetsmarknadsläget i och med den pågående lågkonjunkturen i Sverige och globalt, står techbranschen stadigt. Det beror främst på att den samtidigt ökande digitaliseringen även ökar användningen av digital teknik. Detta leder i sin tur till ett växande kompetensbehov av olika yrkesroller inom branschen – inte minst tekniska säljare.

Enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige råder det stor kompetensbrist på techkompetens i Sverige. Mer specifikt bedöms behovet av specifikt tekniska säljare öka med så mycket som 22% de närmaste 3-5 åren. Konsekvenserna av kompetensbristen berör hela Sveriges ekonomiska och tekniska utveckling, med andra ord är bristen inte bara angelägen för teknikbranschen – utan hela samhället.

Procentuellt ökat behov av
tekniska säljare, 3-5 års sikt

22%

– TechSverige

Årligt anställningsbehov
inom tech till 2028

18.000

– TechSverige

Skillnaden mellan traditionell säljare och teknisk säljare

I stora drag skulle man kunna säga att skillnaden mellan en vanlig hederlig säljare och en teknisk säljare är att den tekniska säljaren har en mer specialiserad roll som kräver en djupgående teknisk kunskap och förståelse för de produkter och tjänster som säljs. Dessutom är en teknisk säljare specialiserad på att specifikt sälja tekniska produkter eller tjänster, medan en traditionell säljare kan sälja vilka produkter som helst.

Viktiga egenskaper för att lyckas och trivas i rollen

Alla typer av yrkesroller kräver olika sorts egenskaper. För att både trivas och lyckas som just teknisk säljare finns det vissa egenskaper som väger särskilt tungt. Till exempel behöver du gilla att bygga relationer med människor och att arbeta resultatinriktat med försäljning. Men det är även en stor fördel om du kan förklara komplexa saker på ett lättsamt sätt.

Som säljare är det även viktigt att du har förståelse för hela säljprocessen, en god bedömningsförmåga och att du är påläst och förtroendeingivande. Men såklart är det också viktigt att du har ett intresse för teknik och tekniska helhetslösningar för att trivas i rollen!

När företag digitaliseras och yrkesroller förändras blir det svårare att hitta kandidater med rätt mix av tekniska kunskaper. Dessa kompetenser är idag svårrekryterade på marknaden, vilket i förlängningen kan skada Sveriges konkurrenskraft.

– Lars Forseth, VD ManPowerGroup


Liknande artiklar

Kvinnliga techpionjärer och fördelar med en jämställd techbransch
8 mars, 2024 Nyhet

Kvinnliga techpionjärer och fördelar med en jämställd techbransch

Inspireras av techpionärerna Ada, Hedy och Margaret och ta del av fördelarna med...

Teknikintresserad? Här är 7 smarta utbildningsval
31 mars, 2023 Nyhet

Teknikintresserad? Här är 7 smarta utbildningsval

Stort behov, lätt till jobb! Vi listar de hetaste yrkesrollerna som efterfrågas av svenska industriföretag.

Emil kombinerar tech och bygg – bidrar till byggbranschens digitalisering
25 oktober, 2022 Intervju

Emil kombinerar tech och bygg – bidrar till byggbranschens digitalisering

Utbildad produktionsledare säljer digitala lösningar till byggbranschen. Möt alumnen...