×
 

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vi är medvetna om att vi just nu inte lyckas uppfylla samtliga krav på tillgänglighet till digital offentlig service. Vi försöker lösa problemen och se till att du får den digitala service du har rätt till.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från Teknikhögskolan, som inte är tillgängligt för dig och som är undantaget från lagens tillämpningsområden, kan du kontakta oss via e-post: tillganglighet@academedia.se.

Rapportera tillgänglighetsbrister

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kan du kontakta oss via e-post på: tillganglighet@academedia.se eller meddela oss via formuläret här nedan, så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du anmäla det till DIGG.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Vårt mål är att uppnå minst grundläggande tillgänglighet enligt kriterierna i WCAG 2.1 på nivå AA. Webbplatsen uppfyller dock ännu inte alla tillgänglighetskriterier i WCAG 2.1. och är därför delvis förenliga med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Bilders textalternativ

Det finns bilder på webbplatsen vars alt-texter inte är tillräckligt beskrivande för bilden. (WCAG 1.1.1 A)

Information och relationer 

  • HTML används för att formatera innehållet på några ställen. (WCAG 1.3.1 A)
  • Rubriker är inte korrekt strukturerade. (WCAG 1.3.1 A och WCAG 2.4.10 AAA)
  • Det förekommer rubriker utan något innehåll på webbplatsen. (WCAG 1.3.1 A, WCAG 2.4.1 A och WCAG 2.4.6 AA)
  • ARIA-attribut och roller är inte helt korrekt använda överallt på webbplatsen. (WCAG 1.3.1 A)

Beskrivande länkar

  • Det förekommer länkar som består av en bild utan ett beskrivande alt-attribut, som förklarar länkens syfte. (WCAG 2.4.4 A)
  • Det förekommer länkar där texten kan uppfattas som bristfällig i förklarandet gällande vad som är länkens syfte (WCAG 2.4.4 A)

Beskrivande knappar

Det förekommer knappar som saknar textinnehåll, vilket gör att knappens syfte kan uppfattas som oklart. (WCAG 2.4.4 A)

iFrame 

Det saknas beskrivning av iFrame för video på vissa ställen på webbplatsen. (WCAG 4.1.2 A)

Kontrastfel 

Det förekommer fel i färgkontrasten på webbplatsen. (WCAG 1.4.3 AA och WCAG 1.4.6 AAA)

Fokusordning

Det saknas en meningsfull fokusordning överallt på webbplatsen. (WCAG 2.4.3 A)

Synligt fokus på länkar och knappar

Det saknas ett tydligt synligt fokus på vissa länkar och knappar. (WCAG 2.4.7 AA)

Dokument

Webbplatsen har en del dokument (PDF) som inte uppfyller kraven på tillgänglighet. (WCAG 1.1.1 A, WCAG 1.3.1 A och WCAG 1.3.2 A).

Utseende

Det finns enstaka valideringsfel i webbplatsens CSS-kod. Felen är inte så allvarliga att de påverkar användandet eller utseendet av webbplatsen i någon större mån. (WCAG 4.1.1 A)

Formulär

Det finns formulär-element, som exempelvis textfält, radioknappar och kryssrutor, som saknar beskrivande etiketter och fältgrupper. Detta förhindrar att de är tillgängliga och/eller beskrivande för skärmläsare eller andra hjälpmedel. (WCAG 1.3.1 och WCAG 4.1.2 A)

Sidan laddas om vid sökning

Användning av sökfunktionen kan leda till förvirring och svårigheter med fokushantering för användare som navigerar med tangentbord, skärmläsare eller andra hjälpmedel. Omladdningen försvårar även hur förändringen av sidinnehållet förmedlas till användare med talsyntes.

Filtrering kan upplevas som förvirrande

Filtreringen i vissa moduler kan upplevas som förvirrande och otydlig för användarna eftersom inaktiva val är synliga.

Undantag för oskäligt betungande anpassning

AcadeMedia åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning av delar av AcadeMedias webbplatser enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på följande grunder:

AcadeMedia har inte resurser eller organisation för att utföra följande:

  • Anpassa kartor för navigering med ett finger. Detta skulle innebära att vi behöver göra större teknisk anpassning av infogade kartor än vad vi har möjlighet till.
  • Innehåll som hämtas via integrationer med tredje part.

Hur vi har testat webbplatsen:

Vi har gjort en självskattning (intern testning).

Redogörelsen uppdaterades den 5 juli 2024.

Synpunkter på bristande tillgänglighet

Vi strävar efter att säkerställa att vår webbplats är tillgänglig för alla användare. Om du upplever problem med tillgängligheten enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, välkomnar vi därför din feedback.

Du kan exempelvis informera oss om följande:

  • Om en eller flera av våra sidor inte är kompatibel med hjälpmedel, exempelvis skärmläsare.
  • Om vår information är svår att förstå eller inte presenteras på ett tillgängligt sätt.

Din återkoppling är värdefull för oss när vi strävar efter att förbättra tillgängligheten för alla användare!

Rapportera in dina synpunkter

Teknisk information

Den nedanstående informationen är frivillig, men den kan vara till hjälp för oss när vi utreder problemet och därmed din anmälan.

Vill du ha återkoppling?

Du får vara anonym, men om du vill att vi återkopplar till dig så behöver vi ditt namn samt ditt telefonnummer eller mailadress.

OBS: Genom att lämna dina kontaktuppgifter samtycker du till att dessa delas med berörda personer inom bolaget för att vi ska kunna återkoppla till dig. Dina uppgifter kommer inte att delas vidare eller sparas under en längre tid.